Referenties

Lobbyen is een vak dat je leert door het te doen. Gewoon in uw eigen dagelijkse praktijk, want dan ziet u meteen het resultaat. Lees hieronder wat uw voorgangers hebben bereikt.

Op De Lobbyvakschool werkte ik toe naar het omslagpunt: mijn strategie is niet meer gericht op het beheersen van bedreigingen, maar op de kansen die er liggen voor Bergweide. Mijn gesprek met de gemeente ga ik nu heel anders in.

Leon Hintzen,
directeur Verpleeghuis Bergweide (Heerlen)

Onze managers hadden behoefte aan concrete handvatten bij het benaderen van lokale samenwerkingspartners. In de Lobbywerkplaats gingen ze aan de slag. Zo kregen de deelnemers scherp hoe ze de indicatiestelling in de zorg kunnen beïnvloeden, of hoe wij als zorgorganisatie  mantelzorgers kunnen betrekken bij ons werk. De aarzeling van een aantal deelnemers bij de start -‘is dit wel iets voor mij?’- veranderde al snel in enthousiasme: ‘we kunnen veel meer dan we denken!’

Machteld van der Veen,
opleidingsadviseur Warande (Zeist e.o.)

Gehoord, gezien en verstaan worden is na de masterclass geen toeval meer, maar een keuze van óns. Dankzij jullie methodische route en aansprekende voorbeelden is de boodschap echt aangekomen!

Barbara Versteegen,
bestuurder
Insula Dei Huize Kohlmann (Arnhem)

De masterclass biedt veel kennis en inzicht in de lokale politiek en wordt gegeven door enthousiaste en terzake kundige adviseurs. De opgedane kennis is direct toepasbaar in de dagelijkse praktijk en legt de verbinding tussen de doelstellingen van de eigen organisatie en de wijze waarop deze effectief over het voetlicht kunnen worden gebracht in het politieke krachtenveld.

Leo Groenendaal,
directeur/bestuurder Pennemes (Zaanstad)

Door de decentralisaties krijgen onze leden – aanbieders in de langdurige zorg – er een belangrijke taak bij, namelijk belangenbehartiging richting gemeentes. Dat levert hen én ons als brancheorganisatie een nieuwe uitdaging op: hoe doe je dat? We schakelden de Lobbyvakschool in om een lobby-toolkit te ontwikkelen. Het instrument maakt inzichtelijk hoe grillig het lokale politieke proces is. Bovendien is het is uitermate praktisch door de vele tips en actiepunten.

Henriëtte Neuteboom,
directie-adviseur ActiZ (Utrecht)

Tijdens de masterclass word je systematisch geholpen, zowel naar proces als naar inhoud, om in relatief korte tijd vertrouwd te raken met het organiseren van de lobby. Het resultaat van de workshop is dat je de lokale lobby bewuster en tactischer ter hand neemt.

Nic Heijlands,
directeur/bestuurder Catharina Stichting (Brielle en Oostvoorne)