Woordvoerders­training & mediatraining

Bent u als woordvervoerder het eerst aanspreekpunt voor journalisten? En vindt u het soms lastig om uw boodschap goed voor het voetlicht te brengen en lastige vragen en valkuilen te omzeilen? Volg dan een Woordvoerderstraining & mediatraining op maat bij De Lobbyvakschool. Wij leren u alles wat u nodig  heeft voor uw functie. Een Woordvoerderstraining & Mediatraining  is altijd praktisch en gericht op uw vraagstuk. We komen langs of regelen een geschikte trainingslocatie.

Een woordvoerderstraining of mediatraining is natuurlijk altijd maatwerk. In de basis werken we met de volgende modules:

Unsplash Austin Distel Journalist Mediatraining Woordvoering Lobbyvakschool

Pressure Ressure Cooker training

Direct hulp bij uw acute mediavraagstuk. Afhankelijk van uw issue doen we vooraf al een situatie- en omgevingsanalyse, werken we samen een geschikte kernboodschap of frame uit en stomen we u klaar voor het mediaoptreden. Dat doen we snel, effectief en op een locatie naar uw keuze. In de pressure cooker training werken we aan persoonlijke presentatie en het ombuigen van uw verhaal richting de eigen boodschap. Aansluitend volgt een cameratraining. De opnames kijken we direct terug en evalueren we op boodschap, verhaal, houding, emotie en uitstraling. We ronden de pressure cooker training af met enkele tips en tops. Deze korte mediatraining duurt meestal 2 uur en stoomt u klaar voor een noodzakelijk en direct mediaoptreden.

Basistraining Woordvoerderstraining/mediatraining

Een woordvoerderstraining en mediatraining bedoeld voor iedereen die als woordvoerder de media te woord staat. In de training scherpen we basisvaardigheden aan op basis van een persoonlijke intake en analyse van eerdere mediaoptredens. We wisselen praktische interviewoefeningen af met inzichten, tips en trucs rondom woordvoering. In deze basistraining komen de volgende onderdelen aan de orde:

• Nieuws en nieuwscriteria. Hoe komt u in het nieuws?
  • Effectief woordvoerderschap.
  • Kernboodschap formuleren en gebruiken.
  • Praten in beelden, framing en het gebruik van beeld.
  • Persvragen beantwoorden, met de camera. Aan bod komen nieuwscriteria, kernboodschap, de drie basisvragen van media en de meest gemaakte fouten. We letten op inhoud, toon en geloofwaardigheid

Deze mediatraining duurt een dagdeel. U bent zich na de training bewust van doelgroep en regie bij het formuleren van een antwoord.

Woordvoerderstraining voor gevorderden

Bedoeld voor bedoeld voor ervaren  woordvoerders, directies en bestuurders die voor grotere media-uitdagingen staan en ook in het heetst van de strijd het hoofd koel willen houden. Altijd op basis van een uitgebreide intake – met aandacht voor uw eigen leervragen.

U leert een sterk en passend frame uit te werken. U herkent valkuilen en werkt aan uw persoonlijke regie. Tijdens uitdagende gesprekssituaties oefent u met het geformuleerde frames en met de eerder geoefende tips en trucs. Daarbij leren we u om soepel en met improvisatie te variëren in uw antwoorden, zonder het basisverhaal los te laten.

De training woordvoering voor gevorderden duurt één tot twee dagen. Het is een persoonlijk traject dat aansluit op uw leervragen. Woordvoerders die deze training bij ons hebben doorlopen geven aan dat ze meer rust, controle en zelfvertrouwen ervaren tijdens mediaoptredens.

Aanvullend: inzicht in de boodschap van kleding

Elke dag wordt u beoordeeld op uw uiterlijk. Hoe u gezien wordt bepaald hoe anderen u benaderen. Welke boodschap wilt u uitstralen? Komt u te formeel of juist te toegankelijk over? Wilt u laten zien dat u professioneel of juist zorgzaam bent? Tijdens dit aanvullende onderdeel leert u de taal en boodschap van kleding kennen. Na afloop kiest u met meer gemak de outfit die aansluit bij uw werk, de gelegenheid en het doel. Dit bevordert de communicatie, maakt u een geloofwaardiger woordvoerder en vergroot uw zakelijk succes. Voor dit onderdeel werken we samen met de ervaren Image Consultant Trudy Nabuurs. Duur: twee uur (voor of na de training woordvoering).

Interesse? Vraag uw persoonlijke intake aan

Wilt u leren hoe u uw boodschap beter voor het voetlicht brengt en lastige vragen en valkuilen omzeilt? Volg dan een Woordvoerderstraining & mediatraining op maat bij De Lobbyvakschool. Vraag een persoonlijke intake aan en ontdek of deze training iets voor is. Natuurlijk vrijblijvend.

vraag hier uw persoonlijke intake aan